Undervisning ud fra klassisk iagttagelsestegning:
Undervisning, privat, i tegnestuen på Frederiksberg.
Hold kan oprettes på skole eller højskole.
Kontakt mig for nærmere information via Contact | CV
“At iagttage” er iagttagelsestegnings base. Grammatikken for tegnesproget er geometri og perspektivlæren. De ordner af regler giver en tegning en indre struktur der holder den ydre overflade. Iagttagelsen er et koncentreret øjeblik hvor din viden som du får ved at dig i at tegne, giver dig mulighed for at fæstne din oplevelse af øjeblikket – på et stykke papir.
Du behøver ikke at du have tegnet hele dit liv. Når du tegner har du din helt egen streg ligesom du har din egen håndskrift. Din streg vil udvikles i takt med at du tegner og dermed opbygges en bevidst koncentration om håndværket at tegne. Den viden du opbygger ved at tegne, giver dig mulighed for, at se dine omgivelser på andre måder end før du gik igang. Kurset er rettet til både begyndere og til den som ønsker at udfordre sin tegning med ny viden.
Metode til at udvikle sit eget tegnesprog har mange veje. Metodisk er at gå frem efter en klar plan. at lære en metode af gangen er med til at fremme kendskabet til det som hver metode kan give. Det tager, tid at udforske alle tegningens mange muligheder og enkle sprog. Det kræver, hvad du besidder af nysgerrighed, udholdenhed, gentagelser, at gennemføre – og et stk papir og en blyant. Kurset vil give et indblik i forskellige metoder og øvelser der styrker håndværket bag tegning. Tid, engagement og vilje fører dig ind i tegningens verden.
Materiale og farvelære. Med de materialer er mulighed for at dyrke kvalitet af kontraster i lys og skygge og nuancerede valører fra lys til mørke. Blæktegning som er en hurtig registrering af et motiv, har lavering af den vandopløselige blæk til at give tegningen nuancer. Tusch, som er ikke opløselig i vand når den først tørrer, bruges i sin kraft fulde sorte tone, i ren streg med pen og pensel. En enkel farveskala opbygges i løbet af kursets forløb. Der er en mulighed for at udvikle en tegning over et tema, en tekst eller din helt egen historie
Undervisning er individuel, i hold udfra et fælles tema. Der bliver undervist i grundlæggende teknik: for stregtegning; formforståelse med konstruktion- og perspektivlære, komposition ved brug af en opstilling. Øvelser med forskellige redskaber til skravering, tone er centreret omkring genstande af naturlige materialer. Når der skal tegnes perspektiv er rummet i sig selv fyldt af genstande. Der laves portrættegning som hjemmearbejde og emnet gennemgåes som øvelse for det, at være tilstede foran sit motiv: at tegne det du faktisk ser.
Materialebehov – som udgangspunkt er billigt papir kardus, avispapir, eller træholdigt papir, godt at bruge til skitsearbejde. Et kraftgere ikke for glat papir til gennemtegning af motiv, A4- A3 – format. Blyanter i 2b og 4b båd “alm” og tyk blyant. Blyantspidser, vidseklæder. Alm Bic kuglepen i sort. En pen. metal eller bambus og pensler i forskellige størrelser. Kinesisk tusch. tegneblæk, gouache/dækfarve i sort og hvid og rød/blå/gul.
Min egen skoling er den jeg underviser udfra, Den undervisning jeg har modtaget fra lærere, af en enden tid end nu. De har skubbet frem og givet et solidt fundament til at disciplinere mig selv ud fra. Tegning er basen fra barnsben og fra et kunst og / håndværksfagligt hjem, har jeg kommunikeret mig frem med en blyant i hånden. Valget af fag på Skolen for Brugskunst [idag Danmarks Designskole] var primært iagttagelsetegning, genstandstegning, frihåndstegning, croquis og portrættegning parallelt med grafisk designs forenkling, bogtilrettelægning og illustration. I 8 efterfølgende år udvidet med ‘elevtid’ hos landskabsmaler [S.E.], hvor tegning og billedetrummets opbygning af farve og form var omdrejningspunkt. Undervisning har jeg arbejdet med for hold og i privatregi siden 2014.
Mit fag er grafisk formgiver / illustrator – et arbejde med grafisk design og tegning jeg har lavet siden 1990. Det er kombinationer af typografi, grafik, farve, grafisk dekoration, symboler der er resultatet. I mit arbejde med illustration arbejder jeg med tegninger på papir, analog, som jeg fremdyrker til den reproduktion de skal vises i. andre dele arbejdes videre med digitalt. Arbejder samtidigt med original tegning som billede på papir. Emner fra Natur er en stor del af mit billed område. Mønstret er et gennemgående emne både som gentagelse af måde et tegne blade i en trækroner som et konkret rapport der sammensættes til et mønster. Alle opgaver starter med en skitse på papir. På den måde ser jeg hvad der væsentligt i en ide, tekst, projekt til at fortæller i et billet.
Link til Pinterest “Drawing Source”, “Drawing Structure” med flere – hvor jeg har samlet relevant billedmateriale til undervisning.
Privatundervisningen eller Coachingforløb for arbejde med design, bog og illustration
Forløb anlægges udfra individuelle behov med indføring i tegningens verden.
Privat undervisning foregår på min tegnestue, ved Søerne, Frederiksberg.
Pris for privatundervisning eller coachingforløb, efter aftale i forhold til omfang.
Nedenstående link er til inspiration for gode undervisere, jeg fortsat studerer:
Link til Rød blå og gul – samling her på sitet, af farveteoretisk viden og farvelære fra Johann Wolfgang von Goethe til Bauhaus’ forskellige lærere og kunstnere Joseph Albers, Johannes Itten, Paul Klee
Link til The Joseph & Anni Albers Foundation [1888-1976, ?-1976] – en inspirationskilde på alle planer
Pioner indenfor tegning i forbindelse med Bauhaus i Berlin i starten af tyverne. Flyttede senere til USA med sin kone Anna Albers der arbejdede med tekstil.Uendelig klarhed og stærk indflydelse på den enkle tilgang til farvelære og undervisning
Link til Artsy Team der detaljeret gennemgår og promoverer Joseph Albers Arbejde.
“The Joseph Albers page provides visitors with Albers’s bio, over 300 of his works, exclusive articles, and up-to-date Albers exhibition listings.
Link til Ernest Norling: Perspective Made Easy. En bog fra 1939 med grafisk enkle og forståelige visninger af perspektivets grundprincipper og komplicerede sammensatte perspektiver. Linket går til en købsside med 30 dages gratis læsning. Bogen kan findes online i genoptryk.
Link til The John Ruskin Teaching Collection at Oxford [1819-1900] School of Drawing
En ældre Herre der samlede elever omkring dirlig genstanstegning. Indholdet i gengivelse af dt du esr er det samme. Det kan synes tørt men der er ingen genveje. Man lærer at tegne af at tegne. Elements of Drawing – Letters for Young beginners – er en samling af metoder til at gå ind i tegninges verden for en begynder. Stram og af en mere autoritær undervisningsform en i vore tider, men fuld af klar og gennemprøvede klassiske discipliner. De gennemgåes grundigt for at skabe plads til en mere åben tilgang til selve arbejdet med oplevelsen og tegningen i sig selv. Modern Painters er et andet stort værk som har megen aktuel viden i sig. Det ligger i 5 bind online på Gutenberg.org, hvor E-Pub med billed kan downloades eller ses online.
Link til Kimon Nicolaïdes: Draw the Natural Way Pdf
Omkring tegning er jeg funderet i den mere – bevægede tegneteknik som udspringer af Kimon Nicolaïdes: “Tegn på den naturlige måde”- forefindes på biblioteket. Det er en bog skrevet til selvstudie – eller i gruppearbejde uden instruktør. Den gennemgår det at tegne – med blyant og papir foran sig og er en virkelig ordentlig indføring i at lære tegning fra bunden og når man genoptager tegning efter en lang tid. Bogen er fra 1940’erne og Nicolaides arbejdede selv med billeder hvilket kan mærkes i bogens plan.
Link til Rainer Maria Rilke: Letters to a Young Poet pdf
Ingen følgetekst – bare læs og tag det til dig – og find mere på din vej
– En anden pdf-udgave
Link til Harold Speed – The Practice and Science of Drawing, 1913 , Ebog – meget tør men instruktiv.
“Tegn hvad Du ser”– det som dine øjne ser er nøjagtigt, hvad din hånd får blyanten til at tegne. At “iagttage” et motiv og tegne det så det ligner, er undervisningens fokus. Ved opmærksomhed om et
Emner som vil blive arbejdet ud fra, på et kursus over 12 gange:
Iagttagelsestegning
At studere at se, lære, og øve sig i at se det udenfor sig selv. Lodlinie som gennemgående balancepunkt
Metode: Konturtegning. Negativ form
Materiale: Blyant, Papir
Motiv: Enkle emner af natur, blade, grene, blomster
Proportionslære
Nøjagtig genkendelse af det iagttagede
Metode: Ruskins iagtagelses-øvelse Konturtegning. Hukommelsestegning. Frihåndstegning
Materiale: Blyant, blyantspidser, viskelæder. Snor med sten
Motiv: Tørrede blade, et geometrisk udklippet mønster i papir
Streg og flade
Silhuet og kontur. Genkendelse af proportioner
Metode: Konturtegning. Blindtegning
Materiale: Blyant, pen, pensel og tusch
Motiv: Selvportræt.
Geometri og grundformer
En grundform i enkle formål – to-dimensionel. Base og grammatik. Kombination af grundformer
Metode: Grundformer af geometri. Konturtegning. Skraveringsteknik
Materiale: Blyant. Geometri, passer, lineal, lodlinie
Motiv: Rektangulære, cirkulære genstande. Sammensatte grundformer
Form og rum
En genstands rumlige form. Den indre strukturs opbygning
Metode: Konstruktionstegning. Geometrisk struktur
Materiale: Blyant, pen, pensel og tusch
Motiv: Kubisk form[er]. Et stykke stof over en stol.
Farvelære, blandinger og rum
Farvecirklen – grundprincipper for blandinger af farve, J.W. Goethe
Farverelationer – hvordan farver komplementerer hinanden, Joseph Albers
Metode: Goethe. Albers
Materiale: Blyant, pensel, rød, gul blå sort og hvid gouache
Motiv: Cirklen males op. Farvede ark til at vise farverelationer. Citroner
Perspektivlære
Forståelse af en genstands grundform – tre-dimensionel.
Illusion af rum – forgrund mellemgrund baggrund.
Forståelse af dybde – grafisk og i tone og i farven relation til at vise dybde
Metode: Konstruktionstegning. Gradueringsteknik. Inddragelse af farve og fornemmelse af rum
Materiale: Blyant, Snor med sten
Motiv: En stol. Enkle genstande, sammensætning af genstande
Stillleben
Om æstetik og fornemmelse for hvordan man ser. Opstilling med en intim fortællende beskrivelse af objekter i rum. Et selvportræt i valgfri udtryk
Metode: Komposition. Efter valg udfra gennemgåede metoder.
Materiale: Blyant, pen, tusch, pensel, rød, gul blå sort og hvid gouache
Motiv: Vase,bog, blomst, stof … Enkle genstande, sammensætning af genstande
, udenfor dig selv, forenes ikke kun din synssans og motorik; den former også din koncentration. Det nøgterne i at du tegner hvad du ser og oplever omkring et motiv, fjerner dig fra en forestilling om hvordan du tror det ser ud. Med nysgerrighed kan du tilegne dig viden om motivets egentlige struktur og jo mere du ser, jo mere karakter viser du i din tegning. Tegning kan i essens udvide dit synsfelt i verden og medvirke til at fortælle hvorfra din verden går. Du opøver et håndværk der siden, vil være basen for en direkte adgang til, at tegne ud fra dine intuitive indtryk.